Wilke Wittebrood

Vakredacteur Schoenvisie

Extravaganza

Een gesprek met de mannen achter Winkelstraat.nl, ceo Joost van der Veer en coo Maurits de Gier, stond al een tijd op ons wensenlijstje. En waar komt zo’n interview beter tot zijn recht dan in onze online editie? De platformeconomie, waar Winkelstraat.nl onderdeel van uitmaakt, is booming. Digitale marktplaatsen trekken steeds meer markt naar zich toe, constateert het ING Economisch Bureau in een recent rapport. Naar schatting wordt 30 tot 40 procent van de online aankopen in non-food over vijf jaar via platformen gedaan. Betekent dit een nieuwe slag voor de winkelstraat? Of is het een ontwikkeling waarvan ook de multichannelretailer kan profiteren? Van der Veer en De Gier menen het laatste – mits je het juiste kanaal kiest. Bedenk waarvoor je wilt staan, voor welke consument je er wilt zijn en welk bonbedrag je wilt behalen en selecteer daar je platform op.

Winkelstraat.nl brengt een ‘zorgvuldig gecureerde mix’ van lokale labels en internationale luxemerken. Van een deel zagen we dit najaar de etalages in de Quadrilatero d’Oro (‘Gouden Vierhoek’), het luxe modekwartier in Milaan. Een feest van inspiratie en vaak goed naar je eigen winkel te vertalen. Met een goud geschilderd podium en een paar spots (Dolce & Gabbana) of een rol extravagant behang en een paar neonbuizen (Versace) kom je een heel eind.

Dat het loont om op die manier met je etalage en inrichting te ‘spelen’, weten ook retailers Piet en Marion Den Elzen van Den Elzen Schoenmode. Ze gooien hun winkel om de vijf tot zes jaar volledig om en voeren in de tussentijd continu kleine veranderingen door. Het viel ons direct op toen we er voor de vaste rubriek ‘Even afrekenen’ binnenstapten: in deze zaak zit veel liefde. We zijn benieuwd welke interieurtips je uit dit nummer haalt. Stuur je foto’s?

Credit: Bas Elfring

In deze editie

Etalage: van mismatched sneakers tot schoenen & smørrebrød

De directie van Winkelstraat.nl
‘Snelheid en gemak zijn de toverwoorden voor de toekomst’

Windowshoppen in Milaan: kijk je ogen uit

Winkelier Den Elzen Schoenmode in Leiderdorp:
‘Voor ons zijn kinderschoenen rendabel’

Nieuwe wet, nieuwe regels: doe de Wab-checklist