Even afrekenen bij

Den Elzen Schoenmode in Leiderdorp

Van jong tot oud, Den Elzen Schoenmode in Leiderdorp heeft schoenen voor de hele familie. Maar eigenaren Piet en Marion den Elzen vinden kinderen misschien wel het leukst om mee te werken. “We maken zulke mooie dingen mee.”

Tekst en foto’s: Wilke Wittebrood

Op de bon


Bongemiddelde per klant in de week van 2 t/m 7 september 2019: €159,74

Winkel: Den Elzen Schoenmode

Adres: Van Diepeningenlaan 108, Leiderdorp

Winkeloppervlakte: 130 m²

Winkelinrichting: zelf, i.s.m. Decoproject

Personeel: 2 parttimers

Website: www.denelzenschoenmode.nl

Merken: ongeveer 30, o.a. Braqeez, Clic, Floris van Bommel, Jochie & Freaks, Mjus, Piedi Nudi, Piedro, Rehab, Twins & Trackstyle, Via Vai, Waldläufer en Xsensible.


Top 3 bestsellers

1. Xsensible

2. Waldläufer

3. Rehab

‘De winkel met de boot’, zo staat Den Elzen Schoenmode in Leiderdorp onder de jongste klanten ook wel bekend. Eén van de eyecatchers is namelijk de grote klimboot op de kinderschoenenafdeling, die naast speeltoestel ook fungeert als pasbank. “We wonen op een woonark en vonden het leuk om het ‘bootgevoel’ naar de winkel te halen”, lacht Piet den Elzen (63), samen met zijn vrouw Marion (61) eigenaar van de zaak. “De meeste kinderen rennen er direct op af.”

Gezellig samen passen

Den Elzen Schoenmode is een echte familiewinkel. Tijdens een rondje door de zaak komen we achtereenvolgens langs de mode- en modische comfortschoenen voor vrouwen, de kinderwereld en de mannenafdeling. Daarna belanden we aan de koffie- en leestafel in het midden van de winkel, volgens Piet het hart van de zaak. “We willen dat mensen zich thuis voelen. Op drukke dagen zit iedereen hier gezellig naast elkaar schoenen te passen.” In het interieur overheersen brandweerrood, zwart en wit, gecombineerd met een warme houten vloer en grote planten. Door ramen over de hele lengte van de voorgevel valt het herfstlicht binnen. De toonbank naast de ingang is ook een vermelding waard; die is van zwartgelakt hout en oogt net zo statig en barok als de kroonluchter boven de koffietafel. “Modern en van deze tijd, dat is wat we met de inrichting voor ogen hadden”, zegt Piet. “Elke vijf tot zes jaar gooien we winkel volledig om en in de tussentijd voeren we doorlopend kleine veranderingen door.”

Voor jong en oud

Piet zit al bijna vijftig jaar in het vak. Hij werkt jaren als bedrijfsleider en neemt in 1995 samen met zijn vrouw een schoenenwinkel in winkelcentrum De Kopermolen over, Theo Verheijen Schoenen. De ondernemers dopen het bedrijf om tot Den Elzen Schoenmode. “Theo Verheijen was van oudsher een familiewinkel”, zegt hij. “Dat hebben we vastgehouden, maar we zijn opgeschoven naar het midden-hoogsegment en hebben de collectie een meer eigen gezicht gegeven. We horen vaak van klanten dat ze hier écht onderscheidende items zien. De patchworklaarzen van Lilian die we voor winter 2019-2020 hebben ingekocht, zijn een goed voorbeeld.” Den Elzen Schoenmode bedient een breed publiek. En met een collectie die voor ieder wat wils biedt, is iedereen die binnenkomt een potentiële klant. Piet: “We krijgen veel gezinnen en grootouders met kleinkinderen over de vloer. Vaak gaan de volwassenen tijdens het passen zelf rondsnuffelen. Uiteindelijk gaan ze dan met twee paar schoenen de deur uit, voor de kinderen en voor zichzelf.”

Rode draad

De ondernemers halen 50 procent van de totale omzet uit de vrouwenschoenen, waarvan ongeveer twee derde uit mode en een derde uit modisch comfort, 30 tot 32 procent uit de kinderschoenen en 18 tot 20 procent uit de mannenschoenen. Ze werken per segment met een select aantal merken, ongeveer dertig in totaal, die ze breed neerzetten. De rode draad bij de inkoop: schoenen van goede kwaliteit en met een fijne pasvorm, die er ook nog eens leuk uitzien. Met de meeste leveranciers doen ze al jaren zaken. Zoals Rehab en Xsensible, die beide een wand in de winkel hebben. “Xsensible is ons grootste merk”, zegt Marion. Lachend: “Dat komt grotendeels door mij, want ik ben dol op hun schoenen. In de winkel draag ik bijna niets anders. Afgelopen juli heb ik zelfs de Nijmeegse Vierdaagse op Stretchwalkers (het bekendste model van het merk, red.) gelopen.”

‘We vonden het leuk om het ‘bootgevoel’ naar de winkel te halen’

Mooie momenten

Veel retailers zijn de afgelopen jaren met kinderschoenen gestopt, maar daar vinden Piet en Marion het werken met kinderen veel te leuk voor. “We maken zulke mooie dingen mee”, vertelt Marion. “We hebben meerdere kinderen met een verstandelijke beperking als klant, waaronder een jongetje dat daarnaast ook autisme heeft. Hij kwam een paar jaar geleden nieuwe schoenen kopen met zijn moeder, maar was bang voor het meetapparaat. We hadden toen net een puppy en hebben het hondje erbij gehaald. Het jongetje werd helemaal rustig van de pup. Daarop hebben zijn ouders ook een hond in huis genomen, vertelde zijn moeder later.”

Geen plastic spul

De ondernemers begrijpen wel waarom collega’s het segment afstoten. Piet: “Voor ons is de verkoop rendabel, onder meer omdat we niet te extreem afprijzen en – heel belangrijk – het écht leuk vinden. Maar het is erg arbeidsintensief. Daarbij staat het segment onder druk door concurrentie van merken als Adidas en Nike. Toch hebben we ervoor gekozen de sportsneakers volledig links te laten liggen. Wij focussen op materiaal, pasvorm en kwaliteit en hebben kinderschoenen in zes wijdtematen. Je zult bij ons geen plastic spul vinden met lampjes of andere frutsels.” Den Elzen Schoenmode heeft bewust geen webshop. De ondernemers vinden dat je schoenen eerst moet passen, met name in het comfort- en kindersegment. Marion, hoofdschuddend: “Ik kan er niet bij dat er ouders zijn die kinderschoenen online kopen. Verkeerde schoenen kunnen heel veel schade aanrichten aan voetjes in de groei.”

‘Je zult bij ons geen plastic spul vinden met lampjes of andere frutsels’

Doorlopend bijsturen

In 2014 verhuist Den Elzen Schoenmode van De Kopermolen naar het nabijgelegen winkelcentrum Santhorst. Hier is meer ruimte om de collectie te presenteren. De ondernemers gaan een samenwerking aan met pedicure Carin van Soest, die op maandag en vrijdag in de winkel aanwezig is, en introduceren een haal- en brengservice voor klanten die niet of minder mobiel zijn. “We sturen doorlopend bij op alle vlakken, van de collectie tot de inrichting en onze online aanwezigheid”, vertelt Piet. “Momenteel werken we aan een nieuwe website en social mediastrategie, om via alle kanalen een herkenbaar en aantrekkelijk beeld neer te zetten.” Het koppel ziet de toekomst zonnig in. “We doen en laten veel voor het bedrijf”, zegt Marion. “Maar we krijgen er ook veel voor terug. Het is echt ons kindje. We staan bijna altijd zelf in de winkel en gaan nog elke dag met een lach naar de zaak.”