Wilke Wittebrood,

vakredacteur Schoenvisie

Black Friday

Alsof er een horde sprinkhanen doorheen was geraasd. Zo lieten klanten een Nike-store nabij de Amerikaanse stad Seattle achter tijdens Black Friday, de traditionele koopjesdag na Thanksgiving. Zulke taferelen lijken voor Nederlanders een ver-van-hun-bed-show. Maar vergis je niet: ook in ons land is het kortingsfestijn inmiddels een retailevent van formaat. Op vrijdag 23 november 2018 is het weer zover, dan vindt de grootste Black Friday in Nederland tot nu toe plaats.

Voor deze nieuwe editie van Schoenvisie verdiepten we ons in het fenomeen. We vroegen verschillende winkeliers naar hun visie op Black Friday. Meedoen of niet? Voor beide opties is iets te zeggen, zoals blijkt uit het achtergrondverhaal. Hopelijk biedt deze editie je handvatten om te bepalen wat bij jou en je winkel past. Want ongeacht of je voor of tegen bent, Black Friday lijkt een blijvertje. “Leer er dus mee omgaan”, adviseert retailspecialist Carin Frijters.

Het Nederlandse schoenenmerk Loint’s of Holland is normaal niet van de prijsacties, maar maakte dit jaar een uitzondering. De aanleiding was een feestelijke: het bedrijf van de familie Klijsen bestond in oktober 2018 honderd jaar. Dat werd groots gevierd, met onder meer een open dag en feest, een speciale gouden schoen en een jubileumaanbieding van €100,-. Een cadeautje voor de fans van het merk. Als klap op de vuurpijl werd tijdens het jubileumfeest bekendgemaakt dat de vijfde generatie Klijsen – de broers Johan en Ronald – tot het management toetreedt. Hoog tijd voor een gesprek met vader Erik (een van de huidige eigenaars) en zijn zoons dus. Want een bedrijf met een 100-jarige geschiedenis doet absoluut iets goed.


Wilke Wittebrood


Vakredacteur Schoenvisie

Portretfoto: Bas Elfring