Profiel: Opgegroeid met Loint’s of Holland

‘Onze vader heeft ons nooit gepusht’

Johan (links), Ronald (midden) en Erik (rechts) Klijsen

Het cruciale verschil tussen een ‘gewoon’ bedrijf en een familiebedrijf? De focus op continuïteit, zeggen de broers Johan en Ronald Klijsen. Sinds oktober staan ze, samen met vader Erik, als vijfde generatie aan het roer van schoenenmerk Loint’s of Holland. “We vinden het belangrijk om de missie en filosofie van Loint’s te blijven uitdragen.”

Tekst: Wilke Wittebrood

Foto: Burt Quincy

Oktober 2018 was een bijzondere maand voor het Nederlandse schoenenmerk Loint’s of Holland. Niet alleen vierde het familiebedrijf het 100-jarig bestaan, als kers op de taart werd bekendgemaakt dat de broers Johan (30) en Ronald (28) Klijsen als vijfde generatie tot het management toetreden. Ze voegen zich bij hun vader Erik (58) en Vincent Kriek (51) (zie kader Wapenfeiten, red.). “We zijn met Loint’s of Holland opgegroeid”, vertelt Ronald. “Als kind raceten we al op bureaustoelen door de fabriekshal. We wisten ook precies waar het snoep lag.” “Maar onze vader heeft ons nooit gepusht”, zegt Johan. “Sterker nog, we hebben hem er echt van moeten overtuigen dat we dit willen en dat we Loint’s of Holland als team kunnen leiden.” De broers zijn behoorlijk verschillend. In een notendop: Johan wordt de technische man, Ronald de commerciële. “Johan trok als kind al apparaten uit elkaar om te zien hoe ze werkten”, zegt Ronald. “Hij is een doener, hij helpt me dingen te concretiseren. Zelf ben ik een meer analytische denker. De commerciële kant – het zoeken naar verbinding tussen de markt en het bedrijf – spreekt mij heel erg aan.” Johan gaat zich op de productie en inkoop richten, Ronald zal zich als business developer bezighouden met de ‘voorkant’ van het bedrijf. Vader Erik neemt de algemene zaken waar. Uiteindelijk is het bedoeling dat de broers het bedrijf helemaal overnemen, maar voorlopig ligt Eriks aftreden nog ver in de toekomst.

‘Als kind raceten we al op bureaustoelen door de fabriekshal’

Van een afstand te herkennen

Een Loint’s of Holland-schoen is al van een afstand te herkennen aan het minimalistische en kleurrijke design. De basis hiervoor wordt in de jaren ’70 gelegd. De Nederlandse schoenenindustrie staat in die periode zwaar onder druk door de opkomst van goedkopere producenten uit (dan nog) ‘lagelonenlanden’ als Italië. Om concurrerend te kunnen blijven, zet de derde generatie onder leiding van Kees Klijsen (Eriks oom) in op een herprofilering. Door de schoenen eenvoudiger te maken – bijvoorbeeld door ze niet te voeren – kan het maakproces worden ingekort en dalen de productiekosten. “Kees streefde naar steeds ‘simpeler’ schoenen. Die stijl willen wij bewaken”, vertelt Erik. Ronald: “Zelfs onze meer uitgewerkte modellen zijn, vergeleken met andere schoenenmerken, relatief eenvoudig.”

‘Sinds de ‘Turbo’-maakwijze hebben we constant een mooie groei doorgemaakt’

Duurzaamheid als totaalconcept

Duurzaam ondernemen is een belangrijke pijler in de strategie van Loint’s of Holland. Het bedrijf benadert duurzaamheid vanuit een totaalconcept. Dat werkt door in verschillende lagen van de organisatie: van de ontwikkeling en het design van de collectie tot de gebruikte grondstoffen en omstandigheden waaronder de schoenen worden geproduceerd. “Zelf zien we het zo”, zegt Ronald. “Als je de ecologische footprint van een schoen met 20 procent reduceert is dat knap, maar het heeft nog altijd minder effect dan schoenen die vier keer zo lang meegaan. Onze schoenen zijn geen wegwerpproducten. Ze zitten kwalitatief goed in elkaar en gaan, doordat we wegblijven van vluchtige modetrends, ook qua uiterlijk langer dan één seizoen mee.” Loint’s of Holland is kritisch op de inkoop van grondstoffen en kiest voor materialen die het milieu zo min mogelijk belasten. Het leer is van Noord-Europese huiden en afkomstig van Lederfabrik Heinen, een Duitse looierij die energie- en waterzuinig werkt, het gebruikte water zuivert en de CO²-uitstoot compenseert. “Heinen is een van de schoonste leerlooierijen ter wereld. Dat komt mede door het jarenlange samenspel met ons”, vertelt Erik. Ronald knikt. “Door scherp te zijn op duurzaamheid stimuleren we onze toeleveranciers dat ook te doen.” Loint’s of Holland heeft een eigen fabriek in Hongarije en daardoor volledige invloed op het productieproces. “Wij zijn verantwoordelijk voor de fabriek en de mensen die er werken, en daar willen we gewoon goed mee omgaan”, zegt Johan. “Onder meer door medewerkers goed te belonen, normale werktijden te bieden en een veilige werkomgeving te garanderen.”

Loint’s of Holland is vernoemd naar dit beekje, de Loint.

De Turbo-maakwijze wordt in 1986 geïntroduceerd.

De nieuwe Turbo-schoen is er in vele kleuren.

Het hoofdkantoor in Sprang-Capelle.

Hart van de schoenenindustrie

De merknaam Loint’s en de latere toevoeging ‘of Holland’ doen hun intrede als het bedrijf onder leiding van de vierde generatie – Erik Klijsen en Vincent Kriek - met de export naar het buitenland begint. Het internationaal klinkende Loint’s verwijst naar het riviertje de Loint, dat door de Noord-Brabantse regio de Langstraat stroomt. Deze streek is eeuwenlang het hart van de Nederlandse leder- en schoenenindustrie. De familie Klijsen weet de productie relatief lang in de Langstraat te houden. In het najaar van 1998 openen Erik en Vincent zelfs een nieuwe fabriek in Sprang-Capelle. Maar niet lang daarna blijkt dat binnenlandse productie een doodlopend spoor is. Erik: “Het kostte ons grote moeite om gekwalificeerd personeel te vinden. Met al die fabrieken die de deuren sloten, waren er in Nederland nog maar weinig mensen die zich tot schoenmaker lieten opleiden.” In 2001 verhuist het bedrijf de productie naar een schoenenfabriek in Sárvár, Hongarije. Een paar jaar later nemen Erik en Vincent de fabriek in zijn geheel over.

Uit het dal

Als Erik zich in 1983 bij het bedrijf voegt, staat Loint’s of Holland er niet zo goed voor. Tijdens de jarentachtigcrisis verliest de firma in korte tijd veel klanten. De productie valt terug naar 18.000 paar schoenen per jaar, een dieptepunt voor het bedrijf. Het keerpunt komt halverwege de jaren ’80 met de introductie van de in eigen huis ontwikkelde ‘Turbo’-maakwijze. Hierbij wordt de leren binnenzool aan de upper gestikt, en de zool eronder gelijmd. Het wordt een succes: de ‘Turbo’ is tegenwoordig nog steeds de bestverkopende groep. “Daardoor konden we weer stappen in de toekomst zetten”, zegt Erik. “Sindsdien hebben we constant een mooie groei doorgemaakt, van 18.000 paar schoenen per jaar tot 90.000 nu.”

Loint’s of Holland heeft een eigen fabriek in Sárvár, Hongarije.

Jaarlijks worden hier 90.000 paar Loint’s-schoenen geproduceerd.

In 2010 wint Loint’s of Holland de Gouden Koe, de jaarlijkse pluim van Sell de Langstraat. Op de foto: Vincent en Erik.

Campagnebeeld herfst-winter 2018-2019.

Stapje voor stapje

Het internationaliseren van de productie en – vooral – de verkoop blijkt essentieel om verder te kunnen groeien. Erik: “Loint’s of Holland is een nichemerk. Onze doelgroep bestaat uit zelfbewuste mensen die zich van de massa durven te onderscheiden, met het oog op hun gezondheid bewust kiezen voor comfort en belang hechten aan duurzame productie. Die mensen heb je overal. We zijn per land op zoek gegaan naar degenen die zich aangesproken voelen door ons product. Stapje voor stapje.” Loint’s of Holland exporteert op dit moment naar zo’n twintig landen wereldwijd, waaronder Canada en de Verenigde Staten. De belangrijkste markten zijn Duitsland, Italië en Japan. Nederland is goed voor ‘slechts’ 10 tot 15 procent van de totale omzet. “Voor een nichemerk als Loint’s of Holland is het niet verstandig om de omzet van één markt af te laten hangen. Als we niet naar het buitenland waren gegaan, denk ik dat we er nu niet meer waren geweest”, knikt Erik. Ronald haakt aan: “In elk geval niet in deze vorm. Door onze afzet te spreiden, kunnen we op onze manier en volgens onze overtuiging schoenen blijven maken.” De familie heeft een duidelijke visie over hóé ze die schoenen willen verkopen, namelijk in samenwerking met de winkelier. In tegenstelling tot veel andere schoenenmerken heeft Loint’s of Holland geen eigen webshop (wel een website) of brandstores. Over de reden kunnen ze kort zijn. Erik: “We hechten veel belang aan de relatie met onze winkeliers en willen die zo goed mogelijk in stand houden. We weten natuurlijk niet wat de toekomst gaat brengen, maar op dit moment kiezen we bewust voor samenwerking.”

‘Zonder de internationalisering had Loint’s of Holland nu misschien niet meer bestaan’

Voor komende generaties

Het verschil tussen een familiebedrijf en een ‘gewoon’ bedrijf? “Een familiebedrijf is veel meer gericht op continuïteit”, zegt Johan. “Dat het voor de komende tien generaties ook nog goed is.” “We vinden het allebei belangrijk om de filosofie en missie van Loint’s of Holland uit te blijven dragen”, vult Ronald aan. “De dingen waar Loint’s of Holland voor staat zijn nu nog steeds relevant. We maken schoenen voor mensen die willen genieten van elke stap die ze zetten en zich tegelijkertijd ook bewust zijn van hun ‘footprint’ op de aarde, en dat alles verpakt in een karakteristiek design. Als mensen eenmaal met het merk hebben kennisgemaakt, zijn ze vaak voor de rest van hun leven verknocht. Dat is geen marketingpraatje, dat is echt zo. Het percentage herhalingsaankopen ligt op 80 procent.”

Wapenfeiten

Cornelis Klijsen vestigt zich in 1918 als zelfstandig schoenmaker in een schuur achter zijn woning in Kaatsheuvel. Inmiddels wordt het bedrijf geleid door de vierde en vijfde generatie Klijsen, Erik Klijsen en zijn zoons Johan en Ronald. Voormalig mede-eigenaar Vincent Kriek, een schoonzoon van de derde Klijsen-generatie, heeft een stap teruggezet om plaats te maken voor de nieuwe generatie en zijn aandelen aan Erik overgedragen. Het hoofdkantoor, waar o.a. de designafdeling, reparatieservice en distributiecentrum zijn gehuisvest, staat in het Brabantse Sprang-Capelle. Hier werken dertien mensen. Loint’s of Holland heeft een tweede kantoor en fabriek in Sárvár, Hongarije, waar ongeveer 100 medewerkers werkzaam zijn. In Nederland werkt Loint’s of Holland samen met zo’n 90 retailers, die gezamenlijk ongeveer 100 verkooppunten hebben.

Meer lezen?

Schoenvisie was op 5 oktober 2018 bij de jubileumviering ter ere van het 100-jarig bestaan van Loint’s of Holland. Ga naar www.schoenvisie.nl voor onze reportage. En ben je benieuwd wat branchegenoten, winkeliers en consumenten van Loint’s of Holland vinden? Ook dat lees je op onze website.