Mysteryshopper

Hoe scoort Nolten online?

De familie Nolten opende in 1973 hun eerste schoenenwinkel, destijds het kleinste winkeltje van Den Haag. Nu, 45 jaar later, heeft Nolten Schoenen elf winkels en een webshop. Het bedrijf is uitgegroeid tot een van Nederlands grootste schoenenwinkels in het luxe segment. Schoenvisie’s mysteryshopper bezoekt de webshop en deelt cijfers uit.

Adres: www.nolten.nl

Aantal likes: 5.479 op Facebook, 1.536 op Instagram

Merken: luxe merken als Sendra, Floris van Bommel en Fred de la Bretoniere

Datum bezoek: 21 oktober 2018

Etalage – de homepage


Cijfer

8

De homepage van Nolten ziet er strak en overzichtelijk uit. De grote hoeveelheid positieve beoordelingen springt direct in het oog. Het gemiddelde cijfer is een 9, wat aansluit bij het luxe gevoel dat de website uitstraalt. Helemaal bovenaan de pagina wordt met een kleine header de aandacht gevestigd op een spaaractie ‘Dubbel sparen op alle paren’. De ondertitel hiervan is echter zo klein dat ik bijna met mijn neus op het scherm zit. De header onder het hoofdmenu bevat een slider waarin drie afbeeldingen rouleren. In één ervan wordt de spaaractie nogmaals toegelicht, dat is goed voor de herkenning. Weer daaronder staan linkjes naar de collecties voor vrouwen, mannen, meisjes, jongens en een drietal merken. Mijn eerste indruk is dat Nolten alleen sneakers verkoopt, omdat alle afbeeldingen van de categorieën en de slider foto’s van sneakers zijn. Op basis van de merken en de tekst daaronder kom ik erachter dat dat niet het geval is. Waarom dan alleen sneakers laten zien op je homepage?

Concept en gebruik


Cijfer

7,5

Ik klik door op de sneakerfoto naar de vrouwencollectie, waar ik aantref… tassen! Die had ik nog niet eerder gezien. Ook dit sluit niet aan bij de sneakers die je op de homepage ziet. Wel zijn het erg mooie tassen en ben ik getriggerd om verder te kijken.

Navigeren door de productcategorieën gaat gemakkelijk en ik ben onder de indruk van het grote aanbod. Er zijn veel categorieën om uit te kiezen, het merendeel schoenen. Bij het doorkijken van de categorieën vraag ik mij wel af wat precies het verschil is tussen enkellaarzen, enkelboots en biker boots. Er zit wat overlap tussen de producten in die categorieën. De filtering is omvangrijk en een groot pluspunt. De mogelijkheden om te filteren op materiaal, hakhoogte en leest zijn uniek en doeltreffend.



Visual merchandising


Cijfer

7

Foto’s van de schoenen zijn uit verschillende hoeken genomen, ook kan ik inzoomen om ze beter te bekijken. De foto’s zijn van goede kwaliteit. Wat ik mis zijn ‘aanfoto’s’, waarop de producten gestyled zijn op een model met complete outfit. Dat spreekt veel meer tot de verbeelding en de schoen komt daarbij beter tot zijn recht. Bij de tassen vind ik twee tot vier foto’s redelijk weinig, ik zou ook wel willen weten hoe de tas er aan de binnenkant uitziet bijvoorbeeld.

Een volgende stap zou kunnen zijn om 360 graden-foto’s of zelfs video’s toe te voegen, waarin de schoenen worden geshowd. Het luxe gevoel wordt zeker overgebracht door de productfoto’s, je kan duidelijk zien dat het gaat om hoge kwaliteit. Ik mis nog wel een stukje inspiratie, wat mij verleidt verder te klikken en die stap naar dat winkelmandje nog sneller te maken. Bij dit segment zou ik dat zeker verwachten.

Assortiment


Cijfer

8

Het assortiment is gigantisch, ik klik me suf door de verschillende categorieën- en merkenpagina’s heen. Voor vrouwen, mannen, meisjes en jongens – iedereen kan hier zijn of haar slag slaan. De onderverdeling in merken is ook nuttig: als ik een leuk merk heb gevonden, kan ik daar nog veel meer moois vinden. Op de social media-kanalen van Nolten wordt de brede collectie ook goed uitgelicht, aangevuld met mooie acties in de fysieke winkels. Opvallend: hier zie ik wel gestylede foto’s van de schoenen! Dat spreekt al meteen een stuk meer aan dan de ‘kale’ productfoto’s.

Service


Cijfer

8,5

Klantenservice

De klantenservice-omgeving is uitgebreid. Hier kom ik er ook achter waar de * op de productpagina voor stond, namelijk alleen verzending in Nederland en België. Er zijn verschillende manieren waarop ik contact kan opnemen met Nolten. Het proces rondom bezorging en retourneren wordt zeer volledig uitgelegd. Ook kan ik hier meer informatie vinden over Nolten Extra, een loyaltyprogramma waarmee je leuke extra’s mee kunt verdienen. Er is zelfs een FAQ waarin uitgelegd wordt hoe het precies werkt.


Techniek en veiligheid


Cijfer

8

De website draait op HTTPS, wat betekent dat er een SSL-verbinding is die mijn gegevens beschermt. Fijn voor de bezoeker én voor Google, want dit is een belangrijk onderdeel in de beoordeling die Google aan websites geeft en de bijbehorende vindbaarheid. De website werkt verder goed en is snel, vooral op desktop.

Er is een volledige responsive website voor op mobiel, wat tegenwoordig onmisbaar is. Wat mij wel opvalt, is dat de hoge beoordelingen op de mobiele homepage helemaal naar beneden zijn geplaatst. Dat is zonde! De laadtijd is op mobiel is iets minder, waarschijnlijk door de bestandsgrootte van afbeeldingen die ingeladen moeten worden. Het is goed om daar eens naar te kijken met behulp van tools, zoals de Lighthouse-browserextensie van Google.

Eindoordeel


Cijfer

7,8

Ik ben nog nooit in een fysieke winkel van Nolten geweest, maar de online ervaring heeft een goede eerste indruk bij mij achter gelaten. Ik ben onder de indruk van het uitgebreide assortiment van Nolten en de merken die ze verkopen. De producten stralen luxe en kwaliteit uit, het paar schoenen dat ik ontving, bevestigde dat. Nolten kan die luxe positionering versterken door meer inspiratie in de site te verwerken, in de vorm van foto’s met styling en beter passende of uitgebreidere aanbevelingen van gerelateerde producten. Daar wordt op social media al een goed begin mee gemaakt, nu nog op grote schaal in de webshop! Deze biedt hier alle mogelijkheden voor, het functioneel gebruik is al erg prettig. Ook het gebruik op mobiel is goed, dus met een uitgebreidere webshop kun je al die bezoekers die via de Facebook-berichten komen een nog betere ervaring geven.

Wat vindt Nolten van de bevindingen van onze mysteryshopper?


Schoenvisie sprak met e-commerce manager Danny Bakker. “Voor ons is een 8 of hoger eigenlijk pas goed. Als we op bepaalde onderdelen lager scoren, betekent dat dat we ermee bezig zijn of binnenkort mee aan de slag gaan.” Lees de volledige reactie op www.schoenvisie.nl.

Benieuwd hoe jouw webshop scoort?


In opdracht van Schoenvisie kunnen de specialisten van online marketingbureau Gladior & Indenty ook jouw website onder de loep nemen. De waarde van een uitgebreid consult is €950,-. In de rapportage wordt dieper ingegaan op onderdelen en koppelingen (social media). Ook krijg je aanbevelingen voor je webshop.

Interesse? Mail Anne Wesselman