Even afrekenen

bij Brossois City in Haarlem

Nederlanders staan niet bekend om loslippigheid als het gaat om hun portemonnee. Maar Edwin Cassee (49) van Brossois City in Haarlem geeft openheid van zaken aan de hand van een bongemiddelde. “Klanten stappen vaak met iets heel anders naar buiten dan waarvoor ze binnenkwamen.”

Tekst en foto's: Wilke Wittebrood

Op de bon


Gemiddelde opbrengst in de week van zondag 16 t/m zaterdag 22 september: €92,10


Winkel: Brossois City Shoes

Eigenaar: Edwin Cassee (49)

Adres: Grote Houtstraat 134, Haarlem

Winkeloppervlakte: 100-110 m²

Website: www.cityshoes.nl

Merken: o.a. Aqa, Carmens, Ca’Shott, Laura Vita, Manas, Mjus, Nero Giardini, Palladium, Panama Jack, Regarde Le Ciel, Sendra en SPM voor vrouwen en Brossois City, Bugatti, Bullboxer, Ecco, Mustang, Panama Jack, Toms en Vans voor mannen

Ben je tevreden met een bongemiddelde van €92,10?

“Redelijk tevreden, gezien de periode waarin we nu zitten (de derde week van september, red.). Vorig jaar kwam ik rond deze tijd op €84,73 uit. Het verschil is dat ik toen in de laatste week van de opruiming zat, terwijl ik nu alweer volop nieuwe collectie verkoop. Al hebben we de sale-rekken pas in de tweede helft van de week weggehaald, dus er zal ongetwijfeld nog wat korting tussen zitten. De gemiddelde prijs van onze schoenen zit tussen de €100,- en €150,-. Met uitschieters tot boven de €300,- bij het laarzenmerk Sendra. Dan is een bongemiddelde van bijna €100,- een net bedrag.”

Hoe is het verkoopseizoen voor lente-zomer 2018 verlopen?

“Grillig. Voor voorjaarsartikelen als korte laarsjes en sneakers was het tot half april te koud. Dat deel van de collectie heeft ietwat onder de maat gepresteerd. In mei werd het zo warm dat mensen van winterschoenen direct overgingen op slippers, witte voetjes of niet. De open modellen hebben het dit seizoen heel goed gedaan. Daar hebben we zelfs van bijgekocht. Vooral espadrillemerk Verbenas en de sandalen van Marila, Panama Jack en Yokono liepen goed.”

Hoe ziet je assortiment eruit?

“Onze kracht is dat mensen de winkel vaak met iets heel anders verlaten dan datgene waarvoor ze kwamen. Denk aan een klant die speciaal binnenkomt voor een merk als Toms, maar de espadrilles van Maison de l’Espadrille of Mimao uiteindelijk veel leuker blijkt te vinden. Naast de bekende merken vind je in mijn winkel dingen die je niet zo snel bij het gemiddelde filiaalbedrijf zult aantreffen. Denk bijvoorbeeld aan het Franse Laura Vita of de Italiaanse labels Mjus en Nero Giardini. Een deel van mijn collectie koop ik op de Micam in, buiten Cast om. Daardoor vis ik in een net even andere vijver dan de gemiddelde winkelier. Voor een stenen winkel is het belangrijk om klanten te verrassen. Bovendien zit ik in Italië dichter bij de bron en kan ik soms betere prijzen afspreken.”

‘Ik vis in een net even andere vijver dan de gemiddelde winkelier’

Waarvoor komen klanten verder naar Brossois City?

“Ik hoor vaak van klanten dat ze het zo gezellig vinden om bij ons te winkelen. We gaan ontspannen en op een laagdrempelige manier met bezoekers om. Tijdens het passen kan ik rustig naast iemand gaan zitten om te kletsen. Wel op een gepaste afstand natuurlijk, maar dat vind ik gezelliger dan er zo statisch bij te blijven staan. Het grootste compliment dat ik ooit kreeg, nota bene van een medewerker van een andere Haarlemse schoenenzaak: ‘Oh, Brossois – dat is die winkel waar die leuke kerel staat!’ Dat is precies wat we willen uitdragen. Internet is onpersoonlijk en kil. Om daar als stenen winkel tegenop te boksen zijn warmte en gezelligheid ontzettend belangrijk.”

‘Tijdens het passen kan ik rustig naast iemand gaan zitten om te kletsen’

Heb je veel vaste klanten?

“Ja, ik zie veel vaste gezichten. Ook mensen van buitenaf, die elk jaar een uitje naar Haarlem plannen en dan altijd mijn winkel bezoeken. Ik heb zelfs klanten uit Aruba en Curaçao. Van de zomer had ik mensen uit Australië over de vloer. Ze waren op familiebezoek en grepen de gelegenheid meteen aan om te gaan winkelen, omdat ze – in hun woorden – in Australië geen fatsoenlijke schoenen kunnen vinden, terwijl ze bij mij altijd slagen.”

Naast Haarlem Centrum is Brossois te vinden in Haarlem-Noord, Leiden, Zandvoort en Utrecht. Zijn er overeenkomsten met de andere winkels?

“Het was ooit één bedrijf. Ik heb als verkoopleider en regioleider voor alle filialen van Brossois gewerkt, en was verantwoordelijk voor HR en het online verkoopkanaal. Begin 2012 ben ik zelfstandig verder gegaan met de vestiging aan de Grote Houtstraat. De eigenaar wilde de winkel afstoten. Dat vond ik zonde. Brossois zit al bijna dertig jaar op deze plek en is bekend in de regio. Daarom heb ik de naam ook gehouden, met toevoeging van het woord ‘city’. Online zijn we te vinden via www.cityshoes.nl. Inkopen doen we samen; als consortium met vijf winkels kun je net wat betere prijzen bedingen; 70 procent van de collectie is gelijk, de overige 30 procent is eigen inbreng.”

‘We worden veel op bepaalde merken gevonden via zoekmachineoptimalisatie’

Hoe belangrijk is de webshop voor je?

“De webshop fungeert als digitale etalage en verlengstuk van de stenen winkel. Klanten oriënteren zich steeds meer op internet. Ze willen weten wat ze bij een winkelbezoek kunnen verwachten. Daarom is online aanwezigheid nodig. Een tweede reden is dat het stuk omzet dat in stenen winkels onder druk kan komen te staan met de webshop kan worden gecompenseerd. Momenteel komt 10 procent van de totale omzet van internetverkopen. Het verrast me dat daar enorm veel bestellingen van buiten de regio bij zitten, tot Groningen en Limburg aan toe. Ik word veel op bepaalde merken gevonden via zoekmachineoptimalisatie. En dagjesmensen die hier schoenen hebben gepast en nog even willen nadenken over een aankoop, bestellen ze vaak de volgende dag alsnog via de webshop.”

Hoe zie je de toekomst van je winkel?

“Lastig te zeggen. Dat is afhankelijk van zoveel factoren, zoals de huurontwikkeling en wat er in de straat gebeurt. Maar over het algemeen denk ik dat er voor winkels als de onze – Brossois en Brossois City – altijd markt is. In de Verenigde Staten is de mode door filialisering compleet om zeep geholpen. In Europa is het aanbod gelukkig nog op peil en dat komt door zelfstandige ondernemers zoals wij. Ik zie absoluut toekomst voor mijn winkel, maar ik zie ook dat ik er hard voor zal moeten knokken. Door creatief te blijven bij het samenstellen van de collectie, enorm veel energie te steken in het klantcontact en (online en offline) promoten van de zaak. Eigenlijk precies wat ik nu ook al doe.”