Wilke Wittebrood

Vakredacteur Schoenvisie

Fysiek versus virtueel

Heeft de ‘traditionele’ beurs zijn beste tijd gehad? De coronacrisis laat zien: zover zijn we nog lang niet. In de schoenenbranche niet, althans, en het feit dat Modefabriek na de geannuleerde zomereditie niet kan wachten om in januari 2021 weer van start te gaan spreekt wat mij betreft ook boekdelen. In tegenstelling tot de modebeurzen ging het gros van de schoenenbeurzen deze zomer wél door – onze sector had de ‘mazzel’ dat het zwaartepunt van het beursseizoen in september ligt, de maand waarin voor het eerst weer evenementen met meer dan honderd deelnemers georganiseerd mochten worden. Ik kreeg de indruk dat, alle virtuele alternatieven ten spijt, zowel leveranciers als inkopers dolblij waren met de mogelijkheid elkaar weer eens face-to-face te spreken.

Jens Beining, ceo van de Wortmann Group (o.a. Tamaris), gelooft heilig in ‘fysiek’. Online alternatieven kunnen de traditionele beurs nooit helemaal vervangen, stelt hij in deze editie. “Ik zie het als een aanvulling. Ik heb enorme waardering voor fysieke beurzen, vanwege het persoonlijke contact en de mogelijkheid om schoenen in een inspirerende omgeving te kunnen zien en aanraken.” Voor wie dit seizoen toch geen beurzen kon of wilde bezoeken, biedt dit magazine uitkomst. We spotten de trends voor zomer 2021 op Gallery Fashion & Shoes in Düsseldorf en vroegen vertegenwoordigers om tijdens de Schoenendagen in Cast te poseren met highlights uit hun nieuwe collectie.

Genoeg te kijken dus, en ook genoeg te lezen. Naast het grote interview met de Wortmann Group spraken we ook uitgebreid met startende ondernemer Trudy de Jong. Ga er maar aan staan; ze opende haar nieuwe schoenenwinkel Shoeth in Warmenhuizen op 28 maart, twee weken nádat Nederland op slot ging. Terwijl ik bang was dat haar jonge bedrijf daardoor in de knop gebroken zou worden, bleek het omgekeerde het geval. Mensen gingen meer in eigen dorp winkelen en daar profiteerde De Jong van. Ze kreeg enorm veel steun van de locals. “Iedereen gunde mij en mijn collega-winkeliers de koop, zeker in deze tijd.” Verfrissend én troostrijk om te horen dat corona naast een bak ellende ook goede dingen heeft meegebracht. Ik vond het verhaal van Shoeth ontzettend inspirerend, en ik hoop jullie ook.

Wilke Wittebrood Vakredacteur Schoenvisie

Credit: Bas Elfring

In deze editie

Markt in cijfers: de impact van corona op de Nederlandse winkelstraat

Ceo Jens Beining van de Wortmann Group: ‘In crisistijd moet je investeren, niet bezuinigen’

Gespot op Gallery Fashion & Shoes: vier trends voor zomer 2021

Een winkel openen tijdens de lockdown: dit is Shoeth in Warmenhuizen

Highlights van de Schoenendagen: de must-haves voor zomer 2021