Markt in cijfers

Impactanalyse retail post-corona

Corona houdt flink huis in de Nederlandse winkelgebieden, vooral in grote steden. Dat blijkt uit de impactanalyse ‘Retail post-corona’ van Q&A in opdracht van de Retailagenda, een samenwerking met Inretail en de Nederlandse Raad van Winkelcentra (NRW). In deze rubriek lichten we een aantal opvallende cijfers uit, met duiding van Francella ter Haar, business consultant retail bij Q&A.

Productie: Wilke Wittebrood Bron (muv ontwikkeling bezoekersaantallen winkelcentra): Retail postcorona impactanalyse, juli 2020

‘Gemiddeld genomen geldt: hoe groter een plaats, hoe groter de daling in bezoekers’


Ontwikkeling traffic winkelcentra

Ontwikkeling bezoekersaantallen winkelcentra over de periode maart tot en met de tweede helft van juli, in procenten. Bron: PFM Intelligence


Impact van corona op winkelgebieden

Vraag aan vastgoedpartijen (groen) en gemeenten (blauw): welke winkelgebieden worden het hardst geraakt in het komende jaar? (in procenten) Bron: Retail postcorona impactanalyse, juli 2020


Centrumgebieden van grote steden in 2021

Vraag aan vastgoedpartijen (groen) en gemeenten (blauw): hoe verwacht u dat het centrumgebied van grote steden er in 2021 uitziet? (in procenten) Bron: Retail postcorona impactanalyse, juli 2020

48%

Van de consumenten oriënteert bij voorkeur online voordat ze een product aanschaffen, blijkt uit onderzoek onder 4.400 Nederlanders. Voor de coronacrisis was dit 32%. Voor retailers wordt het steeds belangrijk om online goed vindbaar te zijn en voldoende informatie te bieden.

35%

Van de consumenten geeft voor non-foodaankopen de voorkeur aan het onlinekanaal. Voor de coronacrisis was dit aandeel 16%.