Wilke Wittebrood

Vakredacteur Schoenvisie

Samen sterk

Zelfstandige schoenen- en kledingwinkels moeten de krachten bundelen. Dat stelt sectoreconoom Sonny Duijn van ABN Amro in een recente sectorupdate. Naast e-tailers als Zalando ondervinden schoenenwinkels toenemende concurrentie van branchevreemde aanbieders, zoals conceptstores en kledingzaken. Partijen die heel goed snappen dat een nieuwe outfit niet compleet is zonder de juiste schoenen. Schoenenretailers kunnen daar hun voordeel mee doen. Zij hebben namelijk iets dat andere aanbieders niet altijd hebben: kennis van het product en contacten bij leveranciers.


In deze nieuwe digitale Schoenvisie vind je een voorbeeld van zo’n succesvolle krachtenbundeling. Franken-kleding in Bergeijk breidde in maart dit jaar uit met de instore schoenenwinkel Oak van ondernemer Marieke Versmissen. Volgens Versmissen hebben zulke totaalconcepten de toekomst. “Onze klanten zijn tweeverdieners met drukke agenda’s. Zij kiezen bewust voor het advies en de service van een fysieke winkel. Dan is het wel zo prettig om in één keer klaar te zijn.”


Helen Thompson, managing director Emea bij Toms, weet ook precies waar ze naartoe wil. Het schoenenmerk is bekend van het One for One-concept, waarbij elke aankoop aan een donatie wordt gekoppeld. Begin dit jaar maakte Toms bekend daarnaast ook Europese projecten te gaan steunen op het gebied van dakloosheid, vrouwenemancipatie en sociaal ondernemerschap. In deze editie licht Thompson toe waarom. “We denken dat dit de band met onze klanten versterkt. Consumenten waarderen producten met iets extra’s steeds meer.”


Toms en Oakschoenen geven elk op hun eigen manier vorm aan de toekomst. Toch hebben hun verhalen een belangrijke gemene deler. Beide bedrijven zijn actief bezig met hun rol in de markt en relevantie voor de consument. Ik denk dat het heel leerzaam is om jezelf van tijd tot tijd de vraag te stellen: wat doe jij extra voor je klant?

Credit: Bas Elfring

In deze editie

Etalage: van eco-slippers tot een nieuwe kinderschoenenwinkel

Interview: Helen Thompson van Toms over ‘Giving Tuesday’ en sociaal ondernemen

Bestsellers Buy&Bloom: dit zijn de favoriete modellen van inkopers

Winkelreportage: even afrekenen bij Oakschoenen in Bergeijk

Gespot op Micam: de schoenentrends voor zomer 2020