Even afrekenen

bij Familius Kinderschoenen in Amsterdam

Nederlanders staan niet bepaald bekend om loslippigheid als het gaat om hun portemonnee. Maar Daniël Tamam, eigenaar van Familius Kinderschoenen in Amsterdam, geeft openheid van zaken aan de hand van een bongemiddelde.

Tekst: Cintha Rood

Foto's: Familius Kinderschoenen

Op de bon


Gemiddelde opbrengst in de week van 20 t/m 27 augustus 2018: €50,-


Winkel: Familius Kinderschoenen

Eigenaar: Daniel Tamam

Adres: Heemstedestraat 40

Website: www.familius.nl

Winkeloppervlakte: 120 m²

Merken: o.a. Bergstein, het eigen merk Familius, Hummel, New Balance, Skechers en Teva

Stemt het bongemiddelde van €50,- je tevreden?

“Eigenlijk wel. Het bongemiddelde maakt me niet zo veel uit: in de zomer is dat zo'n €50,-, in de winter rond de €80,-. Ik kijk meer naar de totaalomzet en als die goed is, dan ben ik tevreden. Afgelopen zomerseizoen is het goed gegaan. Maar eerlijk gezegd: met een verkoopprijs van respectievelijk €20,- en €50,- per paar slippers en sandalen moet je dubbel zo hard werken. Daar staat tegenover dat klanten makkelijker geld uitgeven aan zomerschoeisel.”

Ben je blij met je merkenpakket?

“Met een aantal merken ben ik heel tevreden, onder andere Skechers, New Balance en Hummel lopen goed. Klanten die voor deze schoenen kiezen, zijn van deze tijd, lopen vaak zelf op sneakers en willen ook voor hun kinderen een goede schoen die er bovendien hip uitziet. En voor mij is het makkelijk werken, want ik weet precies hoe een model van een bepaalde sneaker valt. Dat is volgens mij het allerbelangrijkste bij het verkopen van een paar kinderschoenen. Over bepaalde kinderschoenenmerken ben ik niet te spreken, op een enkele uitzondering na. Het liefst verkopen ze zelf de schoenen aan de consument. Zo vind ik in de schoenendozen geregeld flyers waarin ze hun eigen verkooppunten aanprijzen. En wist je dat het ook een trend is geworden voor sommige merken om echt leer te vervangen door nepleer? Dat schijnt beter te zijn voor de kindervoetjes, maar geen verkoper die dat tijdens het inkopen vertelt.”

‘Klanten die blijven, stellen eerlijkheid op prijs en daar voel ik me goed bij’

Hoe ga je daarmee om?

“Na zeven jaar ben ik er wel klaar mee, terwijl ik het werk wel superleuk vind. We gaan het helemaal anders aanpakken. We produceerden al katoenen schoenen, leren schoenen en babysloffen onder onze eigen naam, nu gaan we dit uitbreiden. Op die manier weet ik hoe de schoenen worden gemaakt, waar ze precies vandaan komen en wat ik aan mijn klanten verkoop. Een andere reden voor die uitbreiding is dat klanten niet voor een merk komen, maar voor mijn advies. Dan creëer ik liever zelf iets.”

Wie zijn jouw klanten?

“We zitten op de grens van de stadsdelen Amsterdam-Zuid en Nieuw-West, een wijk met tweeverdieners en heel veel expats. Dat is soms best lastig, want ze komen niet een volgend seizoen voor een maatje groter; ze komen en gaan. Omdat ik niet in het centrum zit, komen ze hier voor advies en niet per se voor impulsaankopen. Toch is een redelijk deel van de klanten trouw, dat bestand groeit ook. Ik denk dat in totaal zo'n 60 procent hier tijdelijk woont of toevallig langsloopt en graag advies wil over wat nou goede kinderschoenen zijn.”

‘Met de verkoopprijs per paar slippers en sandalen moet je dubbel zo hard werken’

Wat doe je om die overige 40 procent aan je te binden?

“Ik probeer altijd eerlijk advies te geven over wat ik denk dat goed is voor een kindervoet. Er komen ook wel klanten die ik niet kan helpen en dat geef ik dan ook aan. Zij komen binnen met een dik voetje dat in een specifiek schoentje moet worden gepropt. Dan raad ik ze een ander merk of model aan, of misschien zelfs wel om nog even helemaal geen schoenen te kopen. Of dat de juiste manier is, weet ik niet; de klanten die blijven, stellen die eerlijkheid op prijs. Ik voel me er in elk geval goed bij.”

Is de webshop belangrijk?

“De shop is heel belangrijk als etalage; vooraf kunnen klanten zien wat ik te bieden heb. Er is een chatfunctie op de website waar steeds vaker gebruik van wordt gemaakt. Omdat ik momenteel alles alleen doe, kan ik helaas niet altijd gelijk antwoorden. Als klanten online bestellen, heb ik vaak een dubbel gevoel. En dit komt voornamelijk door de wetgeving die bepaalde zaken verplicht, zoals het vergoeden van verzendkosten bij een retour. Leuk voor de grote jongens die vaak niet alleen maar kinderschoenen verkopen, maar voor de kleine retailers een grote blokkade.”

Hoe zie je de toekomst van Familius Kinderschoenen?

“Rooskleurig. Ik kijk al uit naar het moment dat onze allereerste klanten zelf kinderen krijgen en weer bij ons terechtkunnen. Maar voor de kinderschoenenbranche zelf zie ik het somber in. Leveranciers beseffen vaak niet hoe belangrijk wij voor ze zijn. Neem echte grote gerenommeerde merken zoals Nike en Adidas. Zij openen in elke grote stad een winkel en dat doen ze niet voor niks. Door fysiek aanwezig te zijn, creëren én behouden ze een band met de consument.”