Even afrekenen bij Theunissen Schoenmode in Heerlen

Theunissen Schoenmode in Heerlen vierde in februari het 100-jarig jubileum. Ondernemers Roger en Claudia Theunissen bouwen de familiezaak – met sinds 2004 een aparte kinderschoenenwinkel, Theuntje Kinderschoenen – als derde generatie verder uit. De ingrediënten: enthousiasme, verregaande service en een breed aanbod voor jong en oud.

Tekst: Wilke Wittebrood Foto’s: Anke Geurts Photography, Wilke Wittebrood

De telefoon van Theunissen Schoenmode in Heerlen staat op de ochtend van ons bezoek roodgloeiend. Het is woensdag 24 februari, de dag nadat demissionair premier Mark Rutte heeft aangekondigd dat mode- en schoenenwinkels vanaf 3 maart weer op afspraak open mogen. Hoewel het niet de boodschap is waar eigenaren Roger (49) en Claudia (44) Theunissen op hadden gehoopt, zijn ze toch blij. “We rijden al meer dan twee maanden rond in de regio, met stapels schoenendozen in de kofferbak”, vertelt Roger. “Dat vraagt veel voorbereiding: waar is de klant precies naar op zoek, wat neem je wel en wat niet mee? En dan maar hopen dat je de juiste selectie hebt gemaakt. Vooral bij kinderen, die hun wensen en maat minder goed kunnen aangeven, is het altijd een hele puzzel.” Maar belangrijker nog, voegt Claudia toe, is dat er straks weer reuring in de winkel is. “We missen de levendigheid die onze klanten met zich meebrengen.” Dat gevoel is wederzijds; het echtpaar excuseert zich tijdens het gesprek meerdere malen om telefonisch of per app afspraken met klanten in te plannen. Claudia: “Voor de eerste dagen zijn we al bijna helemaal volgeboekt.”

We rijden al meer dan twee maanden rond met stapels schoenendozen in de kofferbak

Geur van leer

We treffen de ondernemers tijdens hun jubileummaand. In februari 2021 is het precies een eeuw geleden dat Stephan Theunissen, Rogers opa, een schoenmakerij aan de Bautscherweg opent, waar hij ook schoenen verkoopt. In 1937 betrekt hij een nieuw en groter pand verderop in de straat, waar Theunissen Schoenmode nog altijd gevestigd is. “Mijn opa en later ook mijn vader hebben de winkel in de loop der jaren steeds verder uitgebreid”, vertelt Roger, de derde generatie in het familiebedrijf. “Ons gezin woonde boven de zaak. Een van mijn vroegste jeugdherinneringen is de geur van leer die altijd in mijn slaapkamer hing. Na het afronden van de middelbare detailhandelsschool in 1991 ben ik op mijn negentiende in het bedrijf komen werken. Toen ben ik echt verliefd geworden op het vak.” In 2007 neemt Roger de schoenenwinkel van zijn ouders Piet en Dieny over. Claudia sluit zich drie jaar later bij hem aan. Hij is verantwoordelijk voor de administratie, zij voor de website, social media en verkoop. De inkoop doen ze samen. Daarbij richten ze zich op hippe kwaliteitsschoenen voor kinderen en een mix van mode en modisch comfort voor volwassenen. Van trendy high top basketbalschoenen van Shabbies Amsterdam tot comfortabele instappers van Waldläufer. “Onze klantenkring is breed: van baby’s tot negentigplussers”, zegt Claudia. “We hebben voor ieder wat wils. Met als vaste stelregel dat we een schoen alleen inkopen als we ’m zelf mooi vinden.”

Spelen met de inrichting

Theunissen Schoenmode krijgt zijn huidige vorm als Roger en zijn vader in 2004 een aparte kinderschoenenzaak openen in het naastgelegen pand, dat al van hen is. De volwassen winkel meet 100 vierkante meter in oppervlakte, de kinderafdeling 40 vierkante meter. Ze hebben elk een aparte ingang en magazijn, en een heel eigen sfeer. Het interieur van Theunissen Schoenmode straalt luxe uit door de strakke vormgeving, het kleurenpalet van donkergrijs, wit, bruin en beige, en de opvallende zilveren lampenkappen boven de koffietafel en kassa. Je kunt er doorsteken naar Theuntje Kinderschoenen. Een stoere én speelse ruimte, met presentatiemeubels van zwart staal en hout, een plantenwand en foto’s van de Afrikaanse Big Five aan de muur. Aan een van de wanden hangt een pluche zebrakop. “We vinden het leuk om met de inrichting te spelen”, vertelt Roger. “Dit keer hebben we gekozen voor een dierenthema.”

Op de bon

Bongemiddelde in de week van 15 tot en met 20 februari 2021:

€105,77

Winkel: Theunissen Schoenmode en Theuntje Kinderschoenen Adres: Bautscherweg 6-8, Heerlen Winkeloppervlakte: 140 m² Winkelinrichting: Interio Interieur, Valkenswaard Personeel: 3 parttimers Website: theunissenschoenmode.nl Merken: 30 (15 voor volwassen, 15 voor kinderen), o.a. Australian, Cycleur de Luxe, Mephisto, Mjus, Piedi Nudi, Red-Rag, Romagnoli, Shabbies Amsterdam, Shoesme, Waldläufer en Wolky

Top 3 bestsellers 1. Develab 2. Maruti 3. Floris van Bommel

image
image

Verrassingseffect

De opening van Theuntje Kinderschoenen blijkt een goede zet. “Vroeger krioelden alle leeftijden door elkaar heen, wat vooral voor onze oudere klanten erg onrustig was”, zegt Roger. “Voor het team is het ook prettiger dat jong en oud een eigen ‘wereld’ hebben.” “Bovendien hebben we ons aanbod fors kunnen uitbreiden”, vult Claudia aan. “Om succes te hebben met kinderschoenen, heb je twee dingen nodig: een breed assortiment en plezier in het werk, want het is ontzettend arbeidsintensief. We beginnen altijd met een elektronische voetmeting. Na het bepalen van de juiste maat maken we een selectie uit ons aanbod en komen we met een stuk of twintig schoenen terug waar het kindje uit kan kiezen.” In tegenstelling tot veel andere kinderschoenenwinkels zetten ze de collectie niet op maat. Dat oogt rommelig, vinden ze. Claudia: “Bovendien mis je dan het verrassingseffect. Wij horen vaak: ‘Wow, jullie hebben veel!’”

12.000 adressen

De kinderschoenenomzet is sinds de opening van Theuntje gestaag gegroeid, tot 50 procent van het totaal nu. De vrouwen- en mannenschoenen zijn samen goed voor de andere helft (respectievelijk 40 en 10 procent). “Tot de coronacrisis hebben we elk jaar geplust”, vertelt Claudia. “We krijgen doorlopend nieuwe mensen binnen. Ons digitale bestand telt nu zo’n 12.000 adressen. Al is dat beeld door verhuizingen en dergelijke wel enigszins vertekend.” Klanten komen gericht naar de winkel toe. Theunissen Schoenmode zit op een bestemmingslocatie: een buitenwijk van Heerlen, in een straat met vooral woningen. “Dat we niet in de binnenstad zitten, bleek het afgelopen jaar een groot voordeel”, zegt Roger. “We hebben zelfs meerdere keren meegemaakt dat er een meterslange rij voor de deur stond, omdat we maar een beperkt aantal mensen tegelijk konden binnenlaten.”

2020 was een jaar van dalen én pieken: sommige weken draaiden we omzetten als nooit tevoren

Verkopen via Facebook

Voor Theunissen Schoenmode was coronajaar 2020 een jaar van dalen, maar ook hoge pieken. “Na de omzetklap in de tweede helft van maart stabiliseerde de verkoop in de tweede week van april. En daarna draaiden we omzetten als nooit tevoren”, blikt Claudia terug. “We zijn het afgelopen voorjaar al begonnen met shoppen op afspraak omdat klanten dat prettiger vonden. Dan kwamen ze met het hele gezin en werd er direct voor iedereen nieuwe schoenen gekocht.” Ook tijdens de lockdown zijn de verkopen blijven doorlopen, via social media en met de bezorging aan huis. Claudia post dagelijks foto’s van de collectie, waar vooral op Facebook (bijna 2900 likes) goed op wordt gereageerd. “Laatst nog, met een nieuwe sneaker van Maruti”, vertelt ze. “Daar kreeg ik direct vijf bestellingen op binnen. Klanten kunnen ons assortiment ook op de website bekijken. We verkopen niet online, maar hebben de site onlangs wel uitgebreid met een Whatsapp-functie. Zodat mensen ons direct kunnen appen als ze iets leuks zien.” Na een aantal pittige weken zien de ondernemers dat het weer de goede kant op gaat. “We kopen voor winter 2021-2022 normaal in. We willen onze klanten een breed aanbod blijven bieden, zeker wat de kinderschoenen betreft, en hebben goede hoop dat corona komend najaar grotendeels onder controle is”, meent Roger. Claudia vult aan: “Dan plannen we dat jubileumfeest alsnog.”