Even afrekenen bij

Pieds sur Terre in Heerlen

Retailer Geertje Theelen van Pieds sur Terre in Heerlen heeft een duidelijke visie op de toekomst: een ‘one stop shop’-bestemming worden voor mensen die lekker willen lopen. Met twee grote verbouwingen, in 2008 en 2018, werden haar plannen werkelijkheid.

Tekst : Wilke Wittebrood Foto’s : Pieds sur Terre, Wilke Wittebrood

Op de bon


Bongemiddelde per klant in de week van 28 februari tot en met 6 maart 2020: €140,-

Winkel: Pieds sur Terre

Adres: Willemstraat 48, Heerlen

Winkeloppervlakte: 300 m²

Winkelinrichting: zelf, i.s.m. met Nomnom Retail & Interior Design en Ça-Va! interieur

Personeel: 1 fulltimer, 7 parttimers (vanaf 24 uur per week)

Website: www.piedssurterre.nl, www.petitspieds.nl

Merken: ruim 40, o.a. Annalina, Clic!, Finncomfort, Floris van Bommel, Gijs, Giorgio, Piedi Nudi, Piedro, Twins & Trackstyle, Wolky en Xsensible

Top 3 bestsellers 1. Durea 2. Solidus 3. Hartjes

image
image

Een klant, een oudere vrouw, heeft net voor €1.400,- aan schoenen afgerekend bij Pieds sur Terre in Heerlen. Ze heeft speciaal een paar grote boodschappentassen meegenomen om de schoenendozen – zes paar van Finncomfort, waaronder twee paar sandalen – mee te nemen. “Dat scheelt jullie weer tasjes.” Eigenaar Geertje Theelen (39) en haar medewerkers staan ervan te kijken. “Ze was eerder al langsgekomen om een kijkje te nemen”, vertelt Theelen naderhand. “Ze was zo blij. Eindelijk had ze een winkel gevonden met schoenen die zowel leuk zijn als lekker zitten, vertelde ze.” Het is druk, op deze vrijdagochtend in maart. Bijna alle pasbankjes zijn bezet. Een deel van de bezoekers is gekomen voor een paar nieuwe schoenen, anderen hebben een afspraak bij de instore podotherapie-, podologie- en pedicurepraktijk. De outdoorafdeling van Pieds sur Terre fungeert als wachtkamer. Een man wacht er geduldig tot hij aan de beurt is, met een krant en een kopje koffie.

Eigen hoekje voor mannen

Pieds sur Terre is gespecialiseerd in modisch comfort voor mannen en vrouwen en verkoopt daarnaast wandel- en kinderschoenen, allemaal onder één dak. De winkel bestaat uit twee geschakelde panden. In het linker gebouw zitten de vrouwen- en mannenschoenenafdeling. De mannen hebben hun eigen plek, direct naast de ingang. Een beschut hoekje met een grote leren fauteuil, betonnen presentatieblokken, hippe peerlampen aan snoeren en een grote zwart-witfoto aan de wand. “Onze ‘mancave’”, zegt Theelen lachend. “Hier kunnen ze in alle rust passen.”

Knus en huiselijk

Het voorste deel van de winkel is gereserveerd voor het modische deel van de vrouwencollectie. Op de zwarte presentatieblokken in de etalage staan opvallende gehakte loafers van Volare, die zijn versierd met transparante kralen. Ook deze ruimte oogt knus een huiselijk. De wanden zijn voorzien van luxe donkergrijze steenstrips, op de houten vloer liggen Perzische tapijten en dierenvellen. Overal staan bloemen en grote planten. Het achterste deel van de zaak biedt plaats aan de ‘traditionele’ comfortschoenen, met rechts daarvan de outdoorafdeling en praktijkruimtes van de voetspecialisten.

All you need is shoes

Via de wandelschoenen kom je uit bij de kinderschoenenafdeling, Petit Pieds. Een winkel in een winkel eigenlijk, waar een totaal andere sfeer hangt dan in de rest van de zaak. Aan de wanden hangen panelen met bloemen en sterren, naast een krijtbord met de tekst ‘All you need is shoes’. In de hoek staan een Playstation 2 en een paar grote bakken met speelgoed.

Een grote omweg

Frans en Henny Theelen, de ouders van Geertje, nemen de schoenenwinkel aan de Willemstraat in 1990 over. Ze veranderen de naam in Pieds sur Terre, wat Frans is voor ‘met beide voeten op de grond’. Theelen komt, als de oudste van drie dochters, via een omweg in het familiebedrijf terecht. Ze studeert sociaalpedagogische hulpverlening en small business management. Na haar stage gaat ze als marketingmedewerker aan de slag bij bij Van der Putten BV, de vroegere schoenenfabriek van ondernemer Carl van der Putten. Vervolgens krijgt ze een baan in Washington aangeboden, als inkoper voor een keten van comfortschoenenwinkels. Als haar werkvisum na twee jaar verloopt, besluiten Theelen en haar man om terug te gaan naar Nederland. In 2008 stapt ze als vennoot (mede-eigenaar, red.) in het bedrijf van haar ouders.

‘Ook voor klanten met voetproblemen moet het leuk zijn om nieuwe schoenen te kopen’

Thuis in de schoenenwereld

Geertje Theelen combineert de schoenenwinkel drieënhalf jaar met een docentschap Commercieel Management aan de Zuyd Hogeschool en kiest er in 2012 uiteindelijk voor om zich volledig op Pieds sur Terre te richten. “De stabiliteit, onafhankelijkheid en dynamiek van het ondernemerschap gaven de doorslag”, zegt ze. “Daarbij voel ik me thuis in de schoenenwereld. Wat ook een rol speelde: de groei was uit het bedrijf. Onze omzet was tijdens de crisis eerst gestabiliseerd en vervolgens gaan dalen. Ik wilde dat doorbreken, zodat mijn ouders met een gerust hart met pensioen konden.”

One-stop shop

Daar begint Theelen overigens al veel eerder mee. Ze woont nog in Washington als ze hoort dat het pand naast Pieds sur Terre te koop staat. “Een geweldige kans”, zegt ze. “Ik heb het vanuit Amerika gekocht.” Tijdens een grote verbouwing in 2008 worden de twee panden samengevoegd en wordt de basis voor Theelens toekomstvisie gelegd. “We willen een one-stop shopbestemming worden voor mensen die lekker willen lopen”, legt ze uit. “Een plek waar klanten terecht kunnen met voetproblemen én voor de juiste schoenen om hun klachten te verlichten. In al onze schoenen past een steunzool.” Bij een dergelijk concept is de rol van de winkelmedewerker volgens haar essentieel. “Het is aan hen om klanten op de juiste manier te adviseren. Ze werken al jarenlang voor me – sommigen zijn nog bij mijn ouders in dienst geweest – en hebben ontzettend veel kennis van schoenen en voeten. En ze zijn ongelooflijk betrokken; ze staan hier alsof het hun eigen zaak is.” Pieds sur Terre heeft wel een website, maar geen webshop. “Als je online succesvol wilt zijn, moet alles tot in de puntjes kloppen”, zegt Theelen. “Dat geld steek ik liever in de fysieke winkel.”

‘Onze collectie komt in het nieuwe interieur veel beter tot zijn recht’

Van traditioneel naar modisch

In tien jaar tijd is Pieds sur Terre opgeschoven van ‘traditioneel’ comfort naar modisch comfort. Theelen: “Mensen zijn jonger van geest en kleden zich daar ook naar. Ons assortiment heeft niet ingeboet op pasvorm en kwaliteit, maar we kiezen bij onze leveranciers nu bewust voor de hippere en meer uitgesproken stijlen. Natuurlijk, de eenvoudige zwarte veterschoen verkopen we ook, maar die zetten we niet in de etalage.”

Knal van een omzetplus

In 2018 neemt ze de schoenenwinkel definitief van haar ouders over. Een van de eerste dingen die ze doet als nieuwe eigenaar, is het interieur een make-over geven. “Ik wilde af van het idee van een ‘winkel voor moeilijke voeten’”, legt ze uit. “Ook voor klanten met voetproblemen moet het allereerst leuk zijn om nieuwe schoenen te kopen, in een inspirerende omgeving. Daarnaast wilde ik voor mezelf en mijn medewerkers een fijne werkplek creëren.” Ze lacht. “Ik heb me laten leiden door wat ik zelf mooi vind. Het interieur van Pieds sur Terre is bijna identiek aan dat van mijn eigen huis.” De vernieuwde winkel wordt in februari 2019 opgeleverd. “We zijn met een knal van een omzetplus het nieuwe jaar ingegaan. De collectie komt nu veel beter tot zijn recht. Vroeger bedienden we met name vijftigplussers. Tegenwoordig gaan jonge ouders die voor kinderschoenen komen vaak ook met een paar schoenen voor zichzelf de deur uit."