Even afrekenen

bij Prinses en Erwtje in Utrecht

Nederlanders staan niet bekend om loslippigheid als het gaat om hun portemonnee. Maar Wieneke Korteweg, eigenaar van kinderschoenenwinkel Prinses & Erwtje in Utrecht, geeft openheid van zaken aan de hand van een bongemiddelde.

Tekst en foto's: Wilke Wittebrood

Op de bon


Gemiddelde opbrengst in de week van 12 t/m 17 februari 2019: €60,72


Winkel: Prinses en Erwtje

Eigenaar: Wieneke Korteweg (59)

Adres: Oudegracht 220, Utrecht

Website: www.prinsesenerwtje.nl

Winkeloppervlakte: 55 m²

Merken: o.a. Bisgaard, Clic, Hip, Koel4Kids, Naturino, Ocra en Pom d’Api.

Verschilt het verkopen van kinderschoenen van het verkopen van volwassen schoenen?

“Het is echt een specialisme. De verkoop van kinderschoenen is arbeidsintensief en vraagt veel geduld. Verder zijn we bij de verkoop minder afhankelijk van het weer dan ‘volwassen’ schoenenwinkels. Elk jaar kent twee vaste piekmomenten. De eerste piek is in maart, vlak voor Pasen, en de tweede in de laatste week van de zomervakantie. Dan staan klanten hier in de rij. Eind augustus verkopen we al volop winterlaarzen. Al is het dertig graden, dat maakt niets uit. Ik heb geen onbeperkte voorraad. Mensen weten: als we er niet snel bij zijn, is het straks weg.”

En hoe verloopt de verkoop buiten de pieken?

“Vergeleken met tien jaar geleden loopt de verkoop steeds langer door. Dit omdat onze winkel, mede dankzij de webshop en aanwezigheid op social media, steeds bekender is geworden. Ook buiten de regio Utrecht. Laatst sprak ik in de trein twee gezinnen uit Assen en Groningen, die een dagje Utrecht deden. Bleek dat ze beiden een bezoek aan Prinses en Erwtje op de planning hadden staan. We krijgen hier ook veel Amsterdammers vanwege het beperkte aanbod in de hoofdstad. Daar hebben veel kinderschoenenwinkels de deuren gesloten.”

Hoe is het verkoopseizoen voor winter 2018-2019 verlopen?

“Ik heb een heel goed winterseizoen gehad. Sowieso is de winter qua verkoop een stuk beter dan de zomer. Kinderen komen de zomer nog wel door op een combinatie van flip-flops, gympen en regenlaarzen. Maar in de winter moeten ze gewoon een paar goede schoenen hebben.”

Hoe ziet het assortiment van Prinses en Erwtje eruit?

“We bieden kinderschoenen aan in maat 17 tot en met 39. Dat gaat van leren babyslofjes van Baby Paws en eerste loopschoentjes van Naturino, tot schoenen van kinderen tot een jaar of 10. Kinderen tussen de anderhalf en zeven jaar zijn onze belangrijkste groep. De rode draad bij de inkoop? Een goede pasvorm, het serviceniveau van de leverancier en onze eigen smaak. We verkopen alleen wat we zelf leuk vinden. Als we ergens niet achter staan verkoopt het toch niet, dat hebben we in de loop der jaren wel geleerd. Ik hoor vaak van klanten dat we een onderscheidende collectie hebben, met modellen en merken die je niet overal vindt. Het Spaanse Maison Mangostan is zo’n merk. Dat kwam ik tegen op de Playtime in Parijs.”

‘Mijn klanten hechten waarde aan goede schoenen voor voetjes in de groei’

Prinses en Erwtje is een combinatie van de winkels Prinses op de Erwt en Erwtje Kinderschoenen. Waarom zijn de winkels samengegaan?

“Ik ben eigenaar van beide bedrijven. Prinses op de Erwt was winkel met kindermeubels en -accessoires, Erwtje een kinderschoenenzaak. Een jaar of vier geleden hebben we beide bedrijven tijdelijk samengevoegd omdat het pand van Erwtje gerenoveerd moest worden. Dat beviel zo goed dat we het zo hebben gelaten. Naast kinderschoenen verkopen we ook kleding, accessoires en wat speelgoed. Daar halen we 10 tot 15 procent van de omzet uit. Kinderschoenen zijn echt de hoofdmoot.”

Wie zijn je klanten?

“Hippe ouders, die wel wat te besteden hebben en waarde hechten aan goede schoenen voor voetjes in de groei. Het gros van mijn klanten komt uit Utrecht, al krijgen we ook veel dagjesmensen over de vloer. Prinses & Erwtje heeft veel vaste klanten. Sommige kinderen volgen we al sinds hun geboorte. Laatst kwam een gezin afscheid nemen. Hun tienerzoon was ons assortiment ontgroeid. Vanaf een jaar of tien willen kinderen, vooral jongens, alleen nog maar sneakers van grote sportmerken dragen.”

‘Sommige kinderen volgen we al sinds hun geboorte’

Wat merk je van de sneakerhype?

“Daar hebben we wel last van. Adidas en Nike zijn heel gewild en goedkoper dan de sneakers die wij aanbieden. Ik heb wel overwogen om ook sportsneakers in te kopen, maar ik denk niet dat dat voor mijn winkel toegevoegde waarde heeft. Er zijn al genoeg sneakerzaken in Utrecht. We verkopen wel runners van kinderschoenenmerken. Die doen het erg goed.”

Wat is de functie van je webshop?

“Een online platform hoort er tegenwoordig gewoon bij. Iedereen oriënteert zich via internet. Mensen willen weten of het de moeite waard is om langs te komen. Onze webshop fungeert vooral als etalage, al zet ik niet de hele collectie online. Die is alleen hier te zien. Je moet klanten wel een reden geven om de fysieke winkel te blijven bezoeken.”