Wilke Wittebrood Vakredacteur Schoenvisie

Lokaal betrokken

Oorlog in Europa. Tot voor kort was het nauwelijks voor te stellen, nu zijn de hartverscheurende beelden van vluchtende mensen, oorlogsslachtoffers en kapotgebombardeerde steden dagelijkse realiteit. De Russische invasie in Oekraïne beheerst het nieuws en onze mindset. Illustratief zijn de gesprekken die ik de afgelopen weken op de beurzen voerde – niet eerder gingen die zo vaak over politiek. Over geopolitiek, welteverstaan. Want wat in het oorlogsgeweld ondergesneeuwd raakte, waren de gemeenteraadsverkiezingen in maart. Op het moment dat ik dit voorwoord schrijf, is de uitslag net bekend. De opkomst was met krap 50 procent historisch laag.

Dat is een zorgelijke ontwikkeling, ook omdat de lokale politiek het dagelijkse leven veel directer beïnvloedt dan wat er landelijk besloten wordt. Dat geldt des te meer voor ondernemers die voor hun bedrijfsvoering sterk afhankelijk zijn van het gemeentelijke beleid. Neem de straat of het centrum waarin ze opereren; hoewel toekomstbestendige winkelgebieden voor het eerst als speerpunt worden genoemd in het regeerakkoord, blijft de aansturing hierop toch echt een zaak van de gemeente. Lokale ondernemers kunnen een cruciale rol spelen bij zo’n transitie, blijkt uit het achtergrondverhaal in deze editie. Daar helpen ze hun eigen onderneming ook mee. Retailer Björn Mulder (Asics, Clarks, Mulder Schoenen) verwoordt het mooi: “Je straat is je umfeld; daarover wil je toch meepraten?”

Met alles wat er momenteel in de wereld speelt, is het ergens geruststellend dat het dagelijkse leven ‘gewoon’ doorgaat. De impact van de oorlog was voelbaar op de beurzen, maar bovenal proefden we de wil om te blijven ondernemen. Komende winter zal er toch weer een nieuwe collectie in de winkels moeten staan. Ook wij hielden onze ogen open in Cast, Düsseldorf en Milaan: naast analyses en interviews vind je in dit magazine de mooiste schoenen voor winter 2022-2023.

Portret: Bas Elfring | Foto: B.L.A.H. Roos van Rij

In deze editie