Etalage Nieuws, trends en inspiratie

Productie: Wilke Wittebrood

De kracht van herhaling

Shoebaloo is er te allen tijde, voor iedereen. Dat is de boodschap van de nieuwe History repeats-campagne van de luxe schoenenretailer, waarin modellen met een handicap de hoofdrol spelen. De shoot is geïnspireerd op een campagne die oprichter Hartog Streim vijfentwintig jaar geleden lanceerde; zoons Marlon en Daniël brengen de beelden terug in een nieuw jasje. “Toen al vonden we het belangrijk dat niemand zich buitengesloten voelde. Fashion hoeft niet beperkt te zijn.”

Socks from the sea

Sock my feet begon in 2018 met fotoprints op sokken van Egyptisch katoen en polyamide en stapte niet lang daarna over op biologisch katoen met gerecycled polyamide. Voor zomer 2022 gaat het Nederlandse sokkenlabel nog een stap verder qua duurzaamheid door polyester van gerecycled oceaanplastic aan die materiaalmix toe te voegen. Ook steunt het merk de Plastic Soup Foundation.

Inkoop

Terug van weggeweest

De schoenenlijn van modelabel Only maakt een rentree. Eigenaar Bestseller gaat vier collecties per jaar brengen: twee ‘main’ collecties en twee zogenoemde ‘booster’ collecties, waarvoor populaire stijlen gedurende het seizoen een update krijgen. Inkopers hebben de keus uit een breed scala aan modellen: van ballerina’s en pumps tot sneakers en hikingboots, met prijzen tussen de €24,99 en €69,99.

Inkoop: 020-4564445

Zolen van sneakers

Indosole maakt hippe slippers en sandalen van afgedankte autobanden, die worden verwerkt in de voor het label kenmerkende zwarte zolen. Op die manier wist het Amerikaans-Balinese bedrijf al meer dan 100.000 banden van de stortplaats te redden. Voor de zomercollectie 2022 voegt Indosole een nieuwe grondstof toe: oude sneakers. Het merk maakt hier met zijn speciale Lost Sole-technologie kleurrijke zolen van in oranje, rood en wit.

Inkoop: 06-23878099

Op de proppen

Bristol bespaarde vorig jaar bijna 100 ton papier door het vulsel waarmee nieuwe schoenen meestal geleverd worden, bij een deel van de collectie weg te laten. De papierproppen blijken niet altijd nodig om de vorm van schoenen tijdens het transport te behouden, zo onderzocht de budgetketen als onderdeel van zijn duurzaamheidsstrategie. Doel is om 85 procent van de schoenen ‘propvrij’ te maken, wat 135 ton papier per jaar scheelt. ■

Credits: 1. Ali Mousavi/Shoebaloo - 2. Sock my feet - 3. Only Shoes - 4. Indosole - 5. Bristol